KALAU SUKA FOLLOW, KALAU TAK SUKA?ADER AKU KESAH!haha =)

Monday, May 19, 2014

BBT (Basal Body Temperature).

Assalamualaikum :)


Lama dah tak buat entry luahan perasaan ni. 
Asyik-asyik entry yang dah basi tu aje +_+

Erm, cerita terbaru kat ofis adalah kami dapat bos baru. Yeayy!!
Ni bos ketiga sejak aku di sini selama 4 tahun dan in shaa Allah kalau rezeki masih di sini dan akan stay sehingga aku sudah rasa mahu chaow. Tu pun tengoklah bertahan sampai bulan 12 ke tidak. Hehehehh.
Bos kedua tak sempat aku nak coret-coret di sini sebab 9 bulan saja berkhidmat. Sedih.

Ni bos ketiga, tak tahu la okay ke tidak sebab belum bertemu mata ke mata lagik. Hati ke hati idoklah mungkin. Huahhahah.

Cerita seterusnya adalah sekarang aku tengah berTTC (trying to conceive).
Memandangkan faktor umur yang sudah mau jadi nenek (kahkah), usaha yang harus digembleng adalah seratus persen. Bhahahahh.

Bosan jugak asyik-asyik orang duk gosok perut kite yang boncit ni aje.
Kalau boncit sebab baby bump takpe lah jugak.
Ini idok, boncit banyak tahik.
+_+

Ehe, minggu lepas (14.5.2014) aku pergi jumpa gynea.
Asalnya tak nak pergi lagi sebab baru 3 bulan plus plus aje kahwen, tak nyempat benor lagaknya kihkih tapi sebab perut ni sakit amat time datang bulan haritu risau gakla kot ade endometriosis ke cyst atau penyakit-penyakit bahaya lain (nauzubillah).

Sudahnya doktor scan perut gebuku ini bhahahahahh. Tapi tak berapa nak clear sangat sebab doktor kata masa scan tu pundi kencing aku kosong. Sepatutnya nak scan pundi kencing mesti penuh baru boleh nampak dengan jelas. Hurm, manalah den tahu. Rasa bodoh tetiba sebab tak buat research dulu cane nak scan. T_T

Result scan langsung tak memuaskan hatiku. Pehh. 
Walaupun doktor kata rahim aku cantik je normal je tapi aku tak puas hati jugak sebab doktor tak terangkan pun macam mana normal yang diperkatakan itu dengan skrin scan yang nampak tak nampak saja.
hoihh. So, aku buat andaian doktor tu main teka je. Bulih camtu?

Lepastu doktor bagi aku Clomid 150mg, makan untuk hari ke 2-7 period.
Perghh!!Yang ni buat darah aku menyirap pantas aje. Rasa nak karate saja.
Aku tak boleh terima doktor bagi clomid sedangkan dia TAK CHECK telur/ovum aku pun.

Mudahnya clomid yang dikatakan ubat terkawal tu diberi sesuka hati. Ntahla, mungkin doktor lebih tahu tapi ermmm aku rasa masih terlalu awal untuk doktor bagi clomid dengan dos yang begitu tinggi pada aku yang baru berkahwin 3 bulan dan belum diketahui sakit apa!!!

Zzzzz.

Nota: Mengikut pemahaman aku clomid selalunya akan dibekalkan kepada pengidap PCOS atau cyst. Atau bagi mereka yang mempunyai masalah telur/ovum samada tidak berlaku ovulasi, telur terlalu kecil  atau telur tidak matang. Doktor juga akan memberikan clomid kepada mereka yang ingin memiliki anak setelah mencuba lebih dari 2 tahun. Selalunya bagi mereka yang usia perkahwinan kurang dari setahun doktor tak bekalkan clomid. Dan juga clomid harus diambil dengan pengawasan doktor tidak boleh diambil sesuka hati kerana mempunyai kesan sampingan untuk menipiskan dinding rahim dan perlu dimakan tidak lebih dari 6 cycle (atau 12?) sepanjang hayat. 

Aku salah ke? Salah ke pemahaman aku?

Tapi aku tak makan pun clomid tu. Sebab tak yakin pada doktor. Sebab aku rasa pengetahuan aku lagi tinggi dari doktor tu. Bhahahahahahh. Dan sebab paling utama aku masih tak perlukan clomid tu buat masa sekarang.


Aku tahu tubuh badan aku lebih dari doktor yang check tak sampai 10 minit tu. Aku tahu aku bertelur/ovulasi bila. Aku tahu aku ovulate cantik aje bulan tu. Aku tak perlukan clomid lagi. 
*kerek* sambil kembangkan hidung >..<

Macam mana aku tahu?

Sebab aku ber BBT (Basal Body Temperature). Dan aku paham. Paham dengan jelas. Rasa-rasanyalah. Ehe.

Serba sedikit tentang BBT.

 Basal Body Temperature/suhu badan asas ini adalah satu kaedah yang digunakan untuk mengenalpasti hari subur/ovulasi dengan lebih tepat. Selain itu dengan kaedah BBT, kita boleh memahami sistem reproduktif tubuh badan sendiri. Sebagai contoh:-

1) Walaupun setiap bulan kita period tak semestinya kita ovulasi pada bulan tersebut. Bermakna kita period tanpa ada telur/ovum. Biasanya kes sebegini dikaitkan dengan kekurangan hormon progestron.

2) Tak semestinya hari subur/ovulate kita jatuh pada hari 13 atau 14. Setiap orang berbeza. Di sini pentingnya BBT untuk detect bila hari subur kita. Ada yang ovulate pada hari ke 16, 20, 40, bila tunggu period tak datang-datang(delay) ingat dah pregnant tapi UPT negative padahal ovulate pun tidak lagi. heheheh.

3) Selepas ovulate dipanggil DPO (Day Pass Ovulate). Setiap orang mempunyai tempoh dpo yang berbeza. Ada yang 10-13. Kebiasaannya bila suhu jatuh pada dpo13, esoknya mesti period. Walaubagaimanapun, jika anda period sebelum dpo10 kebiasaannya anda mempunyai masalah dalam rahim. (Pcos). Wallahuallam.

4) Sekiranya DPO anda lebih dari 16 (> DPO16), sila buat UPT kerana kemungkinan anda sudah pregnant! Heee :D



5) Sebelum anda ovulasi suhu anda akan rendah dan drop sehari sebelum ovulasi, bila suhu anda meningkat untuk 3 hari berturut-turut bermakna ovulasi telah pun berlaku. Suhu akan maintain tinggi (atas coverline) sehinggalah period bulan seterusnya bermula dan suhu akan drop sedikit semi sedikit.

6) Tetapi sehingga DPO 16 suhu masih tinggi dan mempunyai tripbaptic patern (peningkatan suhu 3 hari berturut-turut) kemungkinan UPT anda akan POSITIVE.

*perkongsian dari member forum ratu hati.


Puas hati?

Heee, aku pun memula ingat hari subur aku pada hari ke 14 sebab cycle 28 hari. Kira separuhla kan. Tapi rupa-rupanya idok, hari subur jatuh pada hari ke 16. Hoi, baru tahu. Patut belum menjadik lagi. Kihkih.

See, ini graft BBT aku untuk cycle pertama. Hehe.


Ha, palang merah tu adalah hari aku ovulasi. CD16. Selepas ovulasi suhu meningkat atas coverline untuk 3 hari berturut-turut. Pada DPO13 suhu aku drop, bermakna esoktu (DPO14) aku akan period. Dan ianya benar sama sekali. Kahkahkah.

Ehem, kat depan-depan tu lompong sebab tak beli termometer lagik. Aku baru start BBT pada cd10. Huehue :'P


Eh, dah lunch hour. Jom keluar makan. Gitu je ending. Heeee.

Doakan kami :'D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...